Позната je чињеница да су пре доношења одлуке у поступку јавне набавке чија је процењена вредност већа од 5.000.000,00 динара, наручиоци дужни да захтевају од понуђача који је поднео економски најповољнију понуду, да у примереном року не краћем од 5 радних дана доставе доказе о испуњености критеријума за квалитативни избор привредног субјекта у неовереним копијама.

У пракси приликом учитавања доказа од стране понуђача може се догодити грешка, а поготово ако спремамо понуду код истог наручиоца и у истом тренутку нам стигне позив за доставу доказа за оба тендера истовремено.

У питању је поступак изградња трим стазе „ Борић“, чији је наручилац ТО Сјеница.

Подносилац захтева за заштиту права је оспорио стручну оцену понуде, јер је њихову понуду у Одлуци о додели уговора наручилац оценио као неприхватљиву из разлога, што понуђач није благовремено доставио доказе о испуњености критеријума за квалитативни избор привредног субјекта. С тим у вези подносилац захтева је навео да је наручиоцу доказе доставио благовремено, дана 02.04.2024. године, али како наводи подносилац захтева у захтеву за заштиту права „  су услед непрегледности Портала техничком грешком учитани у јавну набавку Изградња туристичких објеката- инфопулт, за који му је предметни наручилац такође упутио захтев за достављање доказа“.

O наведеној техничкој грешци, пре него што је извршио стручну оцену понуда, наручилац је био обавештен од стране подносиоца захтева достављањем поднеска путем Портала, следеће садржине:

„ Појашњавамо наручиоцу да је приликом учитавања доказа дошло до техничке грешке, и да су докази достављени предметном Наручиоцу дана 02.04.2024.године, али су техничком грешком учитани за јавну набавку референтни број 49/24, за коју нам је такође стигао Захтев за доставу доказа о испуњености критеријума за квалитативни избор привредног субјекта, како се ради о истом Наруциоцу, свакако сте благовремено имали увид у достављене доказе, те се у том у смислу позивамо на одредбе члана 119. става 4. тачке 2) ЗЈН.“

Подносилац захтева је поново учитао све доказе за предметну набавку, дана 04.04.2024.године, када је по мишљењу наручиоца истекао законски рок од 5 радних дана за достављање доказа, који је прописан чланом 119. ЗЈН.

Одлучујући по поднетом захтеву Републичка комисија је констатовала следеће:

Члан 119. ставом 1 ЗЈН прописано је;

„Наручилац је дужан да пре доношења одлуке у поступку јавне набавке захтева од понуђача који је доставио економски најповољнију понуду да у примереном року, не краћем од пет радних дана, достави доказе о испуњености критеријума за квалитативни избор привредног субјекта, у неовереним копијама.„

Из садржине цитиране одредбе члана 119. става 1. ЗЈН произилази да рок за достављање доказа о испуњености критеријума за квалитативни избор привредног субјекта не представља преклузивни рок, већ се ради о року који одређује наручилац, а за који је наведеним чланом ЗЈН предвиђено само да не може бити краћи од пет радих дана. Из садржине Одлуке о додели уговора произилази да је наручилац стручну оцену понуда спровео дана 08.04.2024.године. Из наведеног произилази да је подносилац захтева доставио наручиоцу захтеване доказе 02.04.2024.године, односно 04.04.2024године, дакле пре него што је извршио стручну оцену поднетих понуда. Самим тим наручилац није имао основа да понуду подносиоца захтева одбије из разлога што понуђач „није благовремено доставио доказе о испуњености критеријума за квалитативни избор привредног субјекта“.

„Наручилац не мора да захтева од понуђача и кандидата да доставе доказе о испуњености критеријума за квалитативни избор привредног субјекта, ако:

Позивајући се на одредбе члана 119. став 4. тачка 2. ЗЈН Републичка комисија је такође констатовала да се  увидом у целокупну документацију доступну на Порталу јавних набавки, наручилац није могао да понуду подносиоца захтева за заштиту права оцени као неприхватљиву, иако су докази достављени/учитани за другу набавку, јер је наручилац свакако поседовао све неопходне доказе да изврши стручну оцену понуде подносиоца захтева.

Решење републичке комисије: 4-00-310/2024.